Jag vill vara naiv!

Idag när jag satt och skrev på min uppsats om folkmordet i Rwanda gjorde jag en fasansfull upptäck. Inte nog med att mitt förtroende för FN har raserats i vetskapen att de övergar befolkningen när det hettade till och det jag läste om omvärldens passitivitet chockade mig. Idag läste jag något som jag knappt kunde tro på och som absolut har gett mig en ny insikt om människors girighet.

Innan folkmordet försåg frankrikes regering hutu-milisen (de som mördade) med vapen, och inte nog med det. Efteråt hjälpte de de skyldiga att fly! De kunde lika gärna ha hållit i machetena själva!

Jag frågade mamma och Axel varför de gjorde så. Varför bidrog den franska regeringen till ett brutalt folkmord? De sa att det handlade om pengar, att frankrike fick ekonomiska fördelar av det hela. Jag protesterade. Det kunde omöjligt vara så att en civiliserad regering tillät något sådant för pengar. Jag vägrade att tro att det var så det var, men jag kan inte komma på någon annan förklaring.

Frankrike, och dit ska jag i vår? Jag förkunnade att Frankrike var den mest barbariska regimen i världen. Då började mamma komma med exempel på hur USA stödde Iraks regering som mördade kurder och Axel fyllde i med att beskriva lönnmord på ledare i sydamerikanska länder på USA:s beställning.

Vad är det med världen? Är alla lika hänsynslösa och giriga? Jag vill inte tro det. Jag vägrar! Det måste finnas en annan förklaring! Axel kallar mig naiv, men jag vill vara naiv. Hellre det än att inse att mänskligheten är allt igenom ond. Saliga äro de ovetande.

Kommentarer
Carro

Sv: Ja, Bea det hade vi :P Jag och Lotta pratade om det på gympan också. Så två gånger faktiskt (Y)Vi får prata om det senare. Haha

Tid: 21:42:23 | Datum: 2010-01-20
Blogg/Hemsida: http://carolineollersten.blogg.se/
Lars Norqvist

Jag är ledsen att du gjort denna upptäckt om regeringars korruption.... det är ju faktiskt så att makt korrumperar...

Tid: 22:04:47 | Datum: 2010-01-28

Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0